Odborového sdružení Čech, Moravy, Slezska

Jsme odborové sdružení na Vaší straně!

!! Platové tarify od roku 2027 nebudou zaostávat za minimální mzdou !!

Říj 25, 2026

Platové tabulky 2027: nové tarify, třídy a výpočet platu

Platové tarify se zvyšovaly prostřednictvím nařízení vlády, a to až do teď. V roce 2024 vešla v platnost zákonná valorizace minimální mzdy, která roste a rostla automaticky. Platové tarify v tomto směru zaostávaly a rostly pomaleji nebo vůbec. Stále větší část tarifů se tak dostávala pod úroveň minimální mzdy. Zaměstnavatelé tak byli nuceni zaměstnancům poskytovat doplatek nebo výši platu dorovnávat jinými složkami mezd, čímž docházelo k potlačení účelu těchto platových složek.

Změny platových tarifů od 1.1.2027

Od roku 2027 se má tento systém změnit a to tak, že nejnižší platový tarif bude vždy odpovídat aktuální výši minimální mzdy. Tedy v roce 2027 částce 24 900 Kč. Predikce Ministerstva financí předpokládá pro rok 2028 výši měsíční minimální mzdy 26 900 Kč. Tento růst minimální mzdy tak bude garantovanou spodní hranicí systému platových tarifů v roce 2028.

Rozdíl platových tarifů v jednotlivých třídách tak bude činit minimálně 4 %, s výjimkou pedagogů a akademiků. Zjednoduší se i postup dle délky praxe, protože se u většiny platových stupnic sníží počet platových stupňů z 12 na 8. Zaměstnanci tak budou pravidelně postupovat po pěti letech praxe. Nově se lépe zohlední dlouholetá zkušenost, kdy samostatné stupně budou stanoveny rovněž pro praxi do 30 let, do 35 let a nad 35 let, zatímco dnes tato hranice končí na 32 letech.

Zaručený plat

Současně se zruší nejnižší úrovně zaručeného platu. Tuto „ochrannou funkci“ nově nahradí samotný nejnižší platový tarif, který nebude moci klesnout pod minimální mzdu. Stejně tak budou tuto roli plnit i výše uvedené zákonem garantované minimální mezitřídní rozdíly, které zajistí odpovídající ohodnocení kvalifikační náročnosti. Osobní příplatky a odměny tak budou moci znovu sloužit především k ocenění výkonu zaměstnance, nikoliv k dorovnávání nízkého základního tarifu.


Nové tarify od 1.1.2027 – Automatická kalkulačka tarifů 2027

Pro porovnání se můžete podívat také na platové tabulky 2026.

25.10.2026

OS ČMS