Vláda české republiky předložila Poslanecké sněmovně vládní návrh a státního rozpočtu na rok 2025. Návrh státního rozpočtu v základních číslech počítá s výší příjmů 2 086,1 miliardy korun a s výdaji ve výši 2 327,1 miliardy korun a výší deficitu 241 miliardy korun.

Podle Odborového sdružení Čech, Moravy, Slezska (OS ČMS) je takto předložený návrh státního rozpočtu postaven na nereálných předpokladech a dále výrazně prohlubuje zadlužení České republiky. Dle našeho názoru jsou příjmy uměle navýšeny o 15 miliard korun, zatímco na výdajové straně je opomenuto přibližně 30 miliard korun. Tuto skutečnost potvrzuje i Národní rozpočtová rada.

Návrh státního rozpočtu je jednoznačně produktem činovníků pětikoaliční vlády v níž ještě v době jeho schvalování aktivně zasedala i Pirátská strana. Neobsahuje žádnou krátkodobou ani dlouhodobou hospodářskou strategii, která by vedla k oživení a podpoře ekonomického růstu na straně jedné a snižování inflace na straně druhé. Odmítáme tak tvrzení, že jde jednoznačně o prorůstový rozpočet s masivními investicemi do infrastruktury a na podporu vědy a výzkumu. 

Je zřejmé, že v české ekonomice zásadně chybí dlouhodobé stabilní růstové impulsy, což v kombinaci s praktickou stagnací německé ekonomiky vytváří pro vývoj české ekonomiky nebezpečnou situaci. To se bude dle názoru OS ČMS negativně promítat do postavení zaměstnanců, jejich mezd a platů, ekonomické stability a zajištění odpovídající životní úrovně.

Přestože si „formálně“ návrh státního rozpočtu „klade řadu cílů“, např. fiskální konsolidaci, udržení sociálního smíru, s naplněním výdajů na obranu dle členství v NATO ve výši 2 % HDP je návrh rozpočtu jednostranný.

 OS ČMS upozorňuje, že přestože došlo v návrhu k navýšení výdajů na aktivní politiku zaměstnanosti, tyto výdaje však stále zdaleka nedosahují úrovně před pandemií.  Podotýkáme, že stále klesají platy ve veřejné sféře a jednostranně výrazně došlo k oslabení práv zaměstnanců úpravou obsaženou v novelách zákoníku práce. Oproti roku 2021 dosáhne letos platová sféra kumulovaného poklesu průměrného reálného platu v rozsahu -22 %.  Prohloubí se tak propad reálné čisté mzdy či platu. Příkladný je negativní přístup vlády k zaměstnaneckým daňovým benefitům.

 I když rostou dávky v hmotné nouzi k výši téměř 16 mld. Kč, je příkladmo podpora bydlení ve výši jedné miliardy korun směšná a tristní. Návrh státního rozpočtu na rok 2025 nezohledňuje například valorizaci životního minima.

Návrh státního rozpočtu více než dvojnásobně navyšuje prostředky na dávky hmotné nouze.Navýšení objemu prostředků (8,4 mld. Kč) jde však na vrub výplaty humanitární dávky v roce 2025, není tedy rozpočtován nárůst výdajů na klasické dávky hmotné nouze pro české občany. To je varovný signál.

Otevřenou otázkou zůstává důchodový systém a konečná podoba připravované vládní důchodové reformy, která příliš optimismu nepřináší.

Návrh rozpočtuje výdaje na dávky nemocenského pojištění ve výši 47,5 mld. Kč, tedy o 3,6 mld. Kč nižší objem prostředků, než bylo rozpočtováno pro rok 2024. Předkladatel tedy předpokládá další pokles nemocnosti, neboť s růstem mezd se zvyšují i nemocenské dávky. V roce 2025 a následujících období tak bude ve zdravotnictví a v sociální péči s největší pravděpodobností pokračovat velmi napjatá situace.

OS ČMS má vážné obavy, že rozpočet je primárně výrazně zaměřen na výdaje směřující na obranu, což se promítá nejen do kapitoly ministerstva obrany, ale i ministerstva vnitra. Přesto tyto rostoucí náklady jsou dle našeho názoru na úkor růstu platů policistů, hasičů, zdravotníků, ve školství a veřejné správě. Válečná mašinérie tak výrazně ovlivňuje státní rozpočet a bude napříště ovlivňovat životní úroveň v České republice. To rovněž odmítáme.

Celý návrh státního rozpočtu je postaven na nevyvážené daňové zátěži, kdy největší daňová zátěž na řešení deficitu státního rozpočtu, umořování státního dluhu bude směřovat na občany. To je velice spatný signál, který odbory musí rozhodně odmítnout. 

OS ČMS nepovažuje za správný maximálně „utajený přístup k přípravě rozpočtu na rok 2025“, ani jeho zrychlené „projednání“ se sociálními partnery. Z hlediska odborových organizací a tedy i OS ČMS byla problematická, neadekvátní příprava státního rozpočtu neboť sociální partneři, především odbory, byli fakticky okamžitě vyloučeni z procesu přípravy a vyjednávání o návrhu státního rozpočtu na rok 2025. Podotýkáme, že se u této vlády tak stalo již při přípravě rozpočtů na roky 2023 a 2024.

Z pohledu OS ČMS je návrh státního rozpočtu na rok 2025 vysoce problematický, tendenční, asociální, neřešící základní ekonomické problémy České republiky proto jej odmítáme.

Ústřední zastupitelstvo OS ČMS

V Praze 26. října 2024

WordPress cookie plugin od Real Cookie Banneru